sábado, 29 de agosto de 2009

VENEZUELA, L.O.E. A DEBATE


Falsidades opositoras e propostas de cambio na Lei Orgánica de Educación

Caracas 14 de Agosto 2009

As forzas que se opuxeron á aprobación da Lei Orgánica de Educación e que agora están chamando ao seu descoñecemento despois que a Asemblea Nacional a votou afirmativamente, tentaron borrar a historia e falsear o proceso educativo que vivimos durante a última década:
1.- Insisten na versión de que non se deu unha discusión cos actores educativos sobre as propostas que están recollidas na LOE. Sen referirnos á intensa discusión dos últimos anos e meses recentes, podemos sinalar que tal como evidenciámos nos documentos elaborados no 2001, a Constituínte Educativa por exemplo, é unha das poucas experiencias onde houbo unha participación integral de docentes, alumnos e representantes na formulación de propostas sobre a educación que queremos, chegando alcanzar un nivel de implicación moi alto da comunidade ( case 500.000 persoas ao longo e ancho de país nun proceso de discusión que durou 2 anos ) permitindo a elaboración dos aspectos propósitivos que están recollidos na carta magna e que son as bases do Proxecto Educativo nacional (PEN). Se de validación político-ideolóxica trátase, moitas das propostas que están na LOE teñen " lexitimidade de orixe" xa que foron formuladas polo colectivo que participo na Constituínte Educativa.
2.- En cambio, o citado "consenso" que se alcanzou na primeira discusión do PLOE do 2001, é unha estafa política e metodolóxica, polo seguinte:

* Ignorou a existencia do proxecto educativo máis discutido e consensuado de toda a historia pedagóxica de Venezuela: o Proxecto Educativo Nacional (PEN).
* Igualmente, descoñeceu a participación institucional do MECD, o que obrigou ao despacho a presentar un proxecto de Lei distinto ao da Comisión de Educación da Asemblea Nacional en mans de quintas columnas que posteriormente quedaron desenmascarados.
* Da mesma forma, o proceso de elaboración do PLOE desa época foi produto dunha elite, que se encerraron como "expertos" a usurpar a soberanía política de docentes e alumnos, pais e representantes.

I.- Os DOCUMENTOS HISTORICOS QUE REFUTAN A MANIPULACION PROPAGANDISTICA DOS ADVERSARIOS DA LOE.
Como parte da reconstrución documental desta historia imos apuntar dous dos documentos do ano 2001( sendo ambos textos unha especie de ensaios pedagóxicos con máis de 40 cuartillas cada un, polo que calquera investigador serio pode coñecer a verdade do asunto ), onde se recollen sumariamente o que estamos sinalando ( entre comilla e subliñado noso):
1.- Achegues ao PLOE desde a Constituínte Educativa e o PEN
( Fragmentos do material "ACHEGUES PARA O DEBATE, EN SEGUNDA DISCUSIÓN, DO PROXECTO DE LEI ORGÁNICA DE EDUCACIÓN", Novembro de 2001 )

* ?As diversas formulacions recollidas no Proxecto Educativo Nacional (PEN), as cales foron o resultado do proceso da Constituínte Educativa. Neste proceso de elaboración colectiva, fixéronse as propostas en materia educativa para a Constitución da República Bolivariana de Venezuela (CRBV) e recibíronse múltiples achegues para a Lei Orgánica de Educación, o Regulamento do Exercicio da Profesión Docente e para diversos decretos e resolucións ministeriais. Todos estes aspectos forman parte da concreción xurídica do Proxecto Educativo Nacional.
* As propostas feitas por diferentes rexións, produto de varios meses de discusión en torno ao PLOE. Estes achegues foron entregados á Asemblea Nacional en actos públicos.
* A formulación sobre o Novo Estado Docente e o Goberno Escolar, apoiada por máis de 40.000 firmas, tamén entregadas á Asemblea Nacional.
* O documento consignado á Comisión Permanente de Educación, con motivo da primeira reunión que se realizou no despacho, o cal foi entregado oficialmente.
* O resultado da sistematización sobre o PLOE, produto do Encontro Nacional das Redes de Apoio ao PEN, realizado na UTAL en xuño de 2001, onde en mesas traballo abordouse a análise dos diversos tópicos do PLOE.

2.- O carácter excluínte da primeira discusión sobre o PLOE
( Fragmentos tomado do material "OBSERVACIÓNS Ao PLOE DESDE O PROXECTO EDUCATIVO NACIONAL .PEN. Novembro 2001 )"
.Unha breve reconstrución do estilo de discusión, a metodoloxía empregada e os resultados finais do PLOE, hoxe deixa poucas marxes de dúbidas sobre a presenza de tretas politiqueiras, alianzas sen principios, manipulacións e outras prácticas da vella cultura política, xa feita tradicional na IV República . Particularmente interésanos destacar o tratamento que se lle deu ás nosas proposicións
a.- Tanto o deputado José L. Faría da Comisión Permanente de Educación da Asemblea Nacional, como o sector que encabeza Leonardo Carvajal, desde o comezo deste proceso de discusión sumáronse á campaña de infundios e terxiversacions do Proxecto Educativo Nacional ( PEN ).
2.- Ambos sectores trataron, en diversos escenarios e con variados suxeitos, de presentar os anteproxectos que representan como o "verdadeiro proxecto", tentando silenciar a nosa proposta ou descoñecer a lexitimidade da Constituínte Educativa.
3.- A chamada consulta que promoveu José L Faría, no seu conxunto foi unha caricatura de consulta, sendo o seu maior nivel de participación de carácter opinático, léase: foros, conferencias, onde non houbo análise profunda dos diversos puntos de vista; é dicir, non se sistematizaron aportes en mesas, comisións, equipos, etc. Isto vale non só para as nosas proposicións, senón para o conxunto de actores convocados. Existe nisto unha diferenza substancial, xa que no noso caso aínda estamos sistematizando aportacións realizadas polas rexións a partir do evento realizado en xuño do 2000.
4.- A ensamblaxe dos proxectos foi realizada por un pequeno equipo integrado polos grupos que representa José Luís Faría e Leonardo Carvajal. Se a intención fose alcanzar un consenso real, incorporouse á Rede de Apoio ao PEN e a representación do MECD. En tal sentido non fomos invitados a formar parte do devandito equipo.
No proxecto que eles presentan non se recollen os nosos puntos de vista: os que presentou o MECD formalmente, tampouco as propostas de 9 rexións, nin as formulacións sobre o NOVO ESTADO DOCENTE E O GOBERNO ESCOLAR, os cales foron apoiados por miles de sinaturas.
5.- Finalmente, a pesar de terlle exposto ao Presidente da Comisión, Armando Salazar, o nosso interese de participar no debate en plenaria, tampouco fomos invitados
II.- A IMPORTANCIA DE REIVINDICAR A EDUCACION LIBERADORA E A PERTINENCIA SOCIAL DA APRENDIZAXE
Como Movemento Pedagóxico Revolucionario desde a DECLARACION DE RIO CHICO de Abril de 2009, mobilizámonos para discutir e profundar o debate sobre a educación que queremos, numerosos encontros, seminarios e foros en diversas rexións así o reflectiron, colocando a énfase nos problemas de fondo. Por iso expomos que a LOE , como instrumento legal garántenos:
1.- Unha educación gratuíta de calidade para todos e todas, para toda a vida.( Art.5, numeral 1, literal a e b)
2.- A superación da fragmentación e atomización do saber, combatendo a separación entre o saber e o facer.(Art.5.Numeral 3 e literal d)
3.-A formación en, por e para o traballo liberador, nunha perspectiva politécnica ( Art.13.Numeral 6)
4.- Acadar a pertinencia socio-cultural das aprendizaxes. ( Art 5.Numeral 2, literal h )
5.- Desenvolver o currículo, adaptándoo ás necesidades e aos contexto específicos, sen perder o seu carácter nacional. ( Art.13.Literal 1 )
6.- Aplicar a didáctica centrada en procesos, tendo como eixo a investigación e a innovación, isto permite adecuar as estratexias, os recursos e a organización do aula, a partir da diversidade de intereses e necesidades dos estudantes. ( Art 12)
7.-O recoñecemento da acreditación e certificación de coñecementos por experiencia con base no dialogo de saberes ( Art 5,numeral 3, literal h )
8.-.-O respecto á pluralidade do pensamento, a equidade de xénero, a diversidade étnica e a interculturalidade. (Art.5.Literal Numeral 4 Literal a e b )
9.- Articula a educación e os medios de comunicación, coa finalidade de desenvolver o pensamento crítico ( Art 5, numeral 1, literal g)
10.-.- A autonomía e a democratización da universidade: voto paritario dos estudantes, maior transparencia administrativa ( Art 33 )
11.-A inserción produtiva e a municipalización da educación universitaria. (Art.5. Numeral 3 e Literal c)
12.-A implementación dunha administración educativa desburocratizada, eficiente e efectiva, transparente, con rendición de conta. (Art . 5. numeral 3, literal j)
13.- O desenvolvemento da supervisión e dirección das institucións educativas como parte integral dunha xestión democrática e participativa, signada polo acompañamento pedagóxico. (Art 42)
14.-A execución da avaliación como proceso democrático e participativo, continua e integral, tomando en conta os factores socio históricos e as diferenzas individuais. (ART 43)
15.- A preservación da biosociodiversidade e as condicións ambientais (Art.13. Numeral 5 )
16.- A acreditación e certificación das aprendizaxes por experiencia, a través do dialogo de saberes.
17.- O fortalecemento da misións e a inclusión social. (Art 5. Numeral 1,literal b )
18.- A dignificación da carreira docente ( Art. 5 numeral 1.literal i)
19.- A construción dos Consellos Estudantís e a participación democrática de alumnos e alumnas (Art.19)
20.- A inserción comunitaria na escola . ( Art.16,17 e 18 )
21.- A nova cultura política fundamentada na participación protagónica e na democracia do saber (Art.13. Numeral 2)
Agora cando a Asemblea Nacional na súa sesión do día Xoves 13 de Agosto de 2009 aproba en segunda discusión a Lei Orgánica de Educación, quedan reivindicados os esforzos realizados desde a Constituínte Educativa e o Proxecto Educativo Nacional (PEN) de 1999-2001, sendo para nós un exemplo de perseveranza, sostida en prol da educación liberadora. En tal sentido, comprometémonos a seguir neste combate para que os contidos programáticos da LOE se concréten na prácticas pedagóxicas na aula e no quefacer comunitario.