segunda-feira, 23 de junho de 2008

Por crise petroleira a inquietude e as protestas esténdense polo mundo
O alza continua e ata o momento imparable do petróleo carrexa unha serie de consecuencias sociais e laborais en todo o mundo. Estados Unidos e Europa non escapan do bulebule

Dos nosos correspondentes*

BRUXELAS / MADRID / WÁSHINGTON / BEIJING / Primeiro foi España. As protestas masivas dos transportistas ocuparon as primeiras planas a semana pasada. O exemplo rendeu e as paralizacións ou ameazas de folgas propagáronse como reguero de pólvora no resto de Europa, pero tamén en Asia e América. En paralelo multiplicáronse as malas noticias: marcas de inflación, expectativas de crecemento revisadas á baixa, empresas en quebra, voos anulados e rutas aéreas suprimidas. O causante: o exorbitante prezo do petróleo, que ao comezo desta semana rozou os 140 dólares por barril. O mundo mira absorto e case inerme unha escalada alcista imparable.

O paro dos transportistas españois deixou un camioneiro morto, arroiado por un colega ao que se obstruía o paso, e sete transportistas encarcerados por impedir traballar a quen si querían facelo. O Executivo non cedeu á esixencia dunha tarifa mínima polos seus servizos e que se venda combustible subvencionado.

A protesta tamén deixou os prezos dos alimentos polas nubes. Se en Madrid antes da folga unha leituga custaba un euro, hoxe custa tres. Os alimentos subiron nunha semana nunhas porcentaxes inéditas nos últimos 20 anos.

No resto de Europa penden ameazas de protestas e conatos de folgas sobre a cabeza de case todos os gobernos. O mércores centos de agricultores e transportistas belgas invadiron Bruxelas a bordo dos seus tractores e camións co 'leitmotiv' coñecido: "Non podemos subsistir con estes prezos, ímonos á quebra se o Goberno non nos axuda".

Os transportistas italianos convocaron unha folga xeral do 30 de xuño ao 4 de xullo, á que poderían sumarse os camioneiros franceses, quen ata o momento mostráronse conciliadores e expresan os seus reclamos a través da lentitude no seu traslado. Se as negociacións deste luns 23 non conxuran a folga, o primeiro éxodo vacacional europeo de comezos de xullo promete converterse nun verdadeiro pandemonio.

No Reino Unido tras unha semana de susto pola folga dos choferes de camións cisterna de Shell, o primeiro ministro Gordon Brown deberá enfrontar unha onda de folgas do sector público, exasperado polos altos custos de vida e o estancamento dos salarios. En Alemaña, a economía máis grande de Europa, existe un medo palpable no Goberno e entre os empresarios de que as protestas dos países veciños contáxienos en breve.

IMPOTENTES
Fronte ao refacho de paralizacións e mobilizacións os gobernos europeos atópanse practicamente atados de mans: o ollo vixiante e inquisidor da Comisión Europea observa e penaliza calquera concesión de subsidios que distorsione a competencia e as tan reclamadas rebaixas de impostos petroleiros refúganse so pena de caer en déficit orzamentarios ou agravar a tendencia inflacionaria.

Do Cume de Xefes de Estado da UE que comezou onte e termina hoxe en Bruxelas non se espera moito. A comisión reiterou que só aconsella axudas moi específicas para as familias máis afectadas polos prezos da enerxía e apoio temporal a certos sectores a condición de que se sometan a profundas reestruturacións. Bruxelas insta aos europeos a adaptarse a unha situación que chegou para quedar: combustibles e alimentos baratos son cousa do pasado.

O comisario de Economía Joaquín Almunia advertiu sobre a ameaza dun risco maior se os gobernantes pecan de imprudencia: estanflación, a combinación explosiva de estancamento económico e inflación que golpeou o planeta nos anos 70 no contexto dunha crise petroleira.

EE. UU. MOITAS VÍTIMAS
O imparable incremento nos custos do petróleo segue tendo efectos múltiples en Estados Unidos. Mentres millóns de cidadáns ven obrigados a pagar máis de catro dólares por un galón de gasolina e aceptar o aumento silencioso nos prezos dos alimentos, as súas autoridades políticas intentan paliar a situación con medidas tributarias e o incremento do bombeo doméstico. Polo momento non hai protestas rueiras masivas, pero o malestar dos consumidores é preocupante.

Esta semana polo alza do combustible Northwest Airlines uniuse a outras grandes empresas do seu ramo á política de suspender voos e asignar custos adicionais para o transporte das maletas dos seus pasaxeiros. Sucede que as aerolíneas estadounidenses xa anticiparon que poderían perder 10.000 millóns de dólares no 2008, debido aos altos prezos dos combustibles.

Axiña que o Departamento de Enerxía alertou esta semana que as reservas de petróleo en Estados Unidos baixaron en 1,2 millóns de barrís e situáronse en 301 millóns, o presidente George W. Bush volveu saír en defensa das compañías petroleiras.

O mércores pediu ao Congreso que permitise as extraccións de petróleo na plataforma continental do país en alta mar, onde hai reservas de 18.000 millóns de barrís de cru.

Tamén instou a levantar a prohibición de construír plataformas petroleiras na plataforma continental estadounidense en alta mar, que está vixente desde fai máis de 25 anos.

Bush sinalou que é conveniente que o Congreso permita explotar na Reserva Nacional Ártica de Vida Animal de Alaska, un xigantesco parque natural de 7,7 millóns de hectáreas.

OPINIÓN DE EXPERTO
Para Isaac Cohen, ex director da oficina da CEPAL en Wáshington, é importante que Estados Unidos aprenda a lidar cos altos prezos do petróleo e intentar un alivio mediante a combinación da oferta e da demanda.

"A converxencia entre a redución da demanda en Estados Unidos, que consome unha cuarta parte da produción mundial, co aumento da produción por Arabia Saudita, o principal produtor mundial, evitará as consecuencias máis perniciosas da actual escalada do prezo do petróleo".

---------------------
Tomado do Diario O Comercio